بیمه باربری
- توضیحات
- دسته: بیمه ایران
- منتشر شده در 04 بهمن 1394
- نوشته شده توسط Super User
- بازدید: 2063
حمل و نقل كالا
قديمي ترين نوع بيمه ، بيمه باربري است . در اين نوع بيمه ، بيمه گر(شركت بيمه )متعهد به جبران خسارت بيمه گذار به ميزان و ترتيب توافق شده در مقابل تحقق خطرهاي حمل و نقل كالا است . |
شرکت سهامی بیمه ایران كليه ريسكهاي مربوط به حمل و نقل كالا از مبادي مختلف به ساير نقاط در سراسر دنيا را اعم از اينكه از طريق دريا،خشكي(زميني)هوايي و يا تركيبي از اين مسيرها باشد تحت پوشش قرار مي دهد .بيمه نامه هاي صادره مي تواند براي كالاهاي وارداتي ، صادراتي و يا حمل هاي داخلي قابل استفاده باشد و بر حسب نوع كالاها و حاسيت آنها در مقابل خطرات گوناگون پوششهاي متناسب تحت عنوان كلوزهاي A ،BوC ارائه مي شود .
در بيمه نامه با شرط A كه اصطلاحا بيمه تمام خطر نيز به آن اطلاق مي شود كليه خطرات با استثناي خطراتي كه در بخش استثنائات بيمه نامه ذكر گرديده تحت پوشش قرار مي گيرد . در اين بيمه نامه فرانشيز (سهم بيمه گذار از خسارت)وجود ندارد .بيمه نامه هايي كه با شرايط B و C صادر مي شوند خطراتي را تحت پوشش قرار مي دهند كه نام آنها در بيمه نامه صراحتا ذكر شده باشد .تعداد خطرات تحت پوشش در شراط B بيش از خطراتي است كه در شرايط C تحت پوشش قرار مي گيرد و وجود فرانشيز در بيمه نامه هاي با شرايط B يكي از ويژگي هاي اين نوع بيمه نامه مي باشد .
شرايط بيمه حمل و نقل كالا :
1 – شرط خسارت كلي (Total Loss )
زماني است كه كالا در يك حادثه كاملا از بين رفته يا غير قابل استفاده گردد .
2 – شرطC :در اين شرط خسارت ناشي از خطرات زير تحت پوشش مي باشد :
– آتش سوزي ، انفجار
– به گل نشستن ، زمين گير شدن ، برخورد با كف دريا ، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور
– واژگون شدن يا از راه يا از ريل خارج شدن وسيله حمل زميني
– تصادم يا برخورد كشتي يا شناور با هر وسيله حمل ديگر و يا با اجسام خارجي به غير از آب
– تخليه كالا در بندر اضطراري
– فدا كردن كالا در جريان زيان همگاني
– به دريا انداختن كالا براي سبك سازي
3- شرطB :خطرات تحت پوشش در اين شرط عبارتند از كليه خطرات بيمه شده در شرط C به انضمام خطرات زير :
– زلزله ، آتشفشان ، صاعقه
– به دريا افتادن كالا از روي عرشه كشتي
– ورود آب دريا ، درياچه يا رودخانه به كشتي ، شناور ، محفظه كالا ، كانتينر ، ليفت وان يا محل انبار
– از بين رفتن كامل هر بسته كالا در كشتي يا شناور
– از بين رفتن هر بسته كالا به علت سقوط در هنگام بارگيري و يا تخليه كشتي و يا شناور
خطرهاي زير با منظور نمودن درصد يا مبلغي به عنوان فرانشيز (سهم بيمه گذار از خسارت وارده)تحت پوشش كلوز B مي باشند :
– دزدي ، دله دزدي ، قلاب زدگي
– آبديدگي ، روغن زدگي ، پارگي
– شكست ، ريزش
– خسارت ناشي از كالاي مجاور
همچنين خسارت ناشي از عدم تحويل يك بسته كامل نيز با پيوست نمودن كلوز PILFERAGE AND NONDELIVERY به كلوز B تحت پوشش مي باشد .
4 – شرط A :
بيمه باربري با شرط A كه كاملترين ، در اين نوع بيمه مي باشد بيشتر براي كالاهاي حساس و آسيب پذير مورد استفاده قرار مي گيرد و كليه خطرها به جز موارد مستثني شده را شامل مي شود .
استثنائات : ( اهم مواردي كه مشمول بيمه باربري نمي باشند )
– موارد استثناء در شرايط B ,C :
اين بيمه به هيچ وجه شال خطرات زير نميگردد :
– تلف ، آسيب يا هزينه ناشي از سوء عمل ارادي بيمه گذار .
– نشت و ريزش عادي ، كسري عادي وزن يا حجم و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي مورد بيمه .
– تلف ، آسيب يا هزينه ناشي از كافي نبودن يا نا مناسب بودن بسته بندي يا آماده سازي مورد بيمه براي حمل .
– تلف ، آسيب يا هزينه ناشي از عيب ذاتي يا ماهيت مورد بيمه .
– تلف ، آسيب يا هزينه اي كه علت اساسي آن تاخير باشد ، حتي اگر اين تاخير ناشي از خطرات بيمه شده باشد .
– تلف ، آسيب يا هزينه ناشي از ورشستگي يا اعسار مالكان ، مديران ، اجاره كنندگان يا گردانندگان كشتي يا قصور در انجام تعهدات مالي از طرف يكي از آنها .
– آسيب عمدي يا تخريب عمدي كالاي مورد بيمه يا قسمتي از آن توام با سوء نيت از طرف هر كس .
– تلف ، آسيب يا هزينه ناشي از كاربرد هر نوع سلاح جنگي كه با انرژي اتمي يا شكست و يا تركيب هسته اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده راديو اكتيو كار كند .
– موارد استثناء در شرايط A :
تمامي موارد ذكر شده در شرايط B و C به جز آسيب عمدي يا تخريب عمدي كالاي مورد بيمه يا بخشي از آن توام با سوء نيت از طرف هر كس ،به جز بيمه گذار .
بيمه حمل داخلي :
خطرهاي تحت پوشش در بيمه حمل و نقل داخلي از دو گروه تشكيل مي شوند :
– خطرات اصلي شامل آتش سوزي و حادثه وسيله حمل ( تصادف ، تصادم ، واژگوني و پرت شدن وسيله نقليه )
– خطرهاي اضافي كه بر حسب توافق هنگام صدور بيمه نامه به خطرهاي اصلي اضافه مي شوند از قبيل بارگيري ، تخليه ، سرقت و ….